מרפאה רב מקצועית לבריאות הנפש » טיפול פסיכולוגי
טיפול פסיכולוגי נהנה בשנים האחרונות משיפור חיובי בתדמית, ובצדק.
עוד ועוד אנשים המנהלים אורח חיים שגרתי, פונים לצרוך שירותים פסיכולוגיים ורגשיים שונים, כדי להתמודד עם קשיים ובעיות אשר מכבידים על עולמם הרגשי והחברתי, כגון: דפוסי חשיבה שליליים, התמכרויות או בעיות של שליטה בכעסים מול עובדים או בני משפחה וכיוב'. פסיכולוג קליני הינו אדם המחזיק ב2 תארים לפחות ובנוסף, סיים התמחות בפסיכולוגיה קלינית.
ישנם תחומי התמחות נוספים בפסיכולוגיה כגון: פסיכולוגיה רפואית, חברתית, חינוכית, התפתחותית, תעסוקתית ועוד כפי שיפורט בהמשך.
רבים נוטים להתבלבל בין פסיכולוג קליני ופסיכיאטר, וזה המקום להדגיש כי פסיכולוג קליני, על אף שנות לימודיו הרבות וההתמחות המורכבת, בת 4 שנים, הוא אינו רופא. זאת בניגוד לפסיכיאטר שהינו רופא, אשר סיים בנוסף ללימודי הרפואה, התמחות בפסיכיאטריה.
תחומי האחריות והכלים בהם משתמשים פסיכולוג ופסיכיאטר, שונים לחלוטין ולמעשה, פועלם משלים זה את זה במקרים רבים בתחום בריאות הנפש.
המפגש עם פסיכולוג הוא מפגש המתבצע במדיום של שיח , תוך שימוש במתודות טיפול שונות ומגוונות. ישנן גישות רבות בתחום הטיפול הנפשי: גישות דינאמיות, קוגנטיביות – התנהגותיות ועוד. ישנם מטפלים אשר יאמצו שיטת טיפול מרכזית אחת, ויש שישלבו בין מגוון שיטות בהתאמה לצרכיו של המטופל, כמובן בכפוף להכשרתם ונסיונם בתחום.
הטיפול עצמו נקרא פסיכותרפיה. בפסיכותרפיה יכולים לעסוק אנשי מקצוע מגוונים בעלי הכשרות רבות וביניהם גם הפסיכולוגים. ההבדל המהותי בין המטפלים השונים הינו במשך וסוג ההכשרה של כל אחד מהמטפלים השונים.
הסיבות לפניה לבקשת טיפול פסיכולוגי הן מגוונות ביותר, אך לעיתים קל יותר לקבל החלטה האם עלי לפנות לטיפול במידה ואני חש אחד מהמצבים הבאים:
תחושת חוסר שליטה בנוגע לאחד האספקטים בחיי היום יום.
בעיית התמכרות (צריכה \ התנהגותית)
דיכאון: עלול להיות מלווה בתחושות של חולשה, חוסר מוטיבציה, עייפות כרונית, תחושת מתח קבוע בגוף ועוד.
חרדות
קשיים ביחסים בין אישיים (בעבודה או במשפחה)
התקפי זעם.
משבר תעסוקתי: צורך שינוי מקצוע או הכנה למעבר מקום עבודה.
גילאי מעבר: גילאים בהם הגוף ומערכת ההורמולית עוברים תהליך שינוי וחוסר איזון יחסית מהיר.
שאלות בנושאי מגדר: גם עבור הורים אשר ילדיהם חווים משבר מגדר והם מבקשים תמיכה.
טראומה: אובדן אדם קרוב, פוסט טראומה, תקיפה מינית ועוד.
הפרעת אכילה ועוד.
חשוב לציין כי הפניה לטיפול יכולה לנבוע מתוך תחושה מסוימת, אך לאחר היכרות וצלילה אל תוך נבכי הנפש, מטרות ויעדי הטיפול עשויים להשתנות וזה הליך שעוברים תוך כדי טיפול שוב ושוב, בהגדרת היעדים לטיפול וב"ניווט" הטיפול להשגת היעדים שהוצבו.
אנו חיים בעולם לא מושלם, רווי אתגרים ומשברים. בחיים, אנו עשויים להיחשף לשלל מצבים לא נעימים, חוויות חיים קשות ומאתגרות או משברים אשר כולם יחד מעצבים את אישיותנו ועשויים להשפיע על התנהגותינו ומצבנו הנפשי.
אנשים אשר פונים לטיפול, הינם בעלי ההבנה כי הם נמצאים בנקודת מפנה או משבר ועליהם לקבל כלים לשיפור מצב, לעיתים נדרשים לשיקוף בעזרתו הם יוכלו לשפר את היחסים עם עצמם ועם סביבתם ולעיתים למקור תמיכה מקצועי אשר נמצא שם עבורם ללא שיפוטיות או ביקורת.
בפסיכולוגיה קיימים מגוון תחומי התמחות כגון: קליני, התפתחותי, חינוכי, תעסוקתי ועוד. כל אחד מהם מקצועי ומותאם לתחום טיפול רלוונטי ובין חלקם ישנה חפיפה. טיפול פסיכולוגי מתאים לאנשים אשר מבטאים את עולמם הרגשי ואת מחשבותיהם היטב באופן מילולי.
כפי שתארנו, ישנם תחומי התמחות שונים בפסיכולוגיה, חלקם הגדול מקנה מיומנויות טיפוליות עפ" הנחיות והגדרות לכל תחום ותחום. בנוסף לטיפול רגשי /נפשי, פסיכולוגים אמונים גם על ביצוע אבחונים שונים ומגוונים, כגון:
לא כל פסיכולוג מוסמך לבצע אבחונים. כמו כן, קיים שוני רב בין האבחונים השונים וחשוב להתאים את סוג האבחון הנכון לכל מקרה ומקרה כדי להמנע מביצוע אבחונים שגויים אשר עורכים זמן ועלותם עשויה להיות גבוהה.
בתחילת התהליך הטיפולי נפגש המטפל עם האדם אשר המבקש את הטיפול. לאורך הפגישה צוללים שניהם יחד אל עברו של המטופל דרך חוויות מכוננות לאורך חייו, ונקודות ציון אשר יסייעו למטפל להבין את המקום בו נמצא המטופל ואשר הביאוהו לטיפול.
לאחר מכן בהתאם לשיחה יכול המטפל לבנות אסטרטגיית טיפול עבור המטופל.
המטופל מתחיל בסדרת מפגשי טיפול בהתאם לאסטרטגיה עליה החליט המטפל בשיתוף הצוות הבכיר במרפאה וכמובן בתיאום עם המטופל, רצונותיו והנושאים אותם העלה ואשר דורשים עיבוד ושינוי.
כפי שכבר צויין, יעדי הטיפול עשויים להשתנות "תוך כדי תנועה". לעיתים התהליך נבנה בשלבים בהם בכל שלב נ-מוצב יעד קצר מועד אחר, שלאחר השגתו, עוברים ליעד הבא וכך הלאה.
התהליך הטיפולי משלב בתוכו לא רק "הנחיות עשה ואל תעשה" עבור המטופל, אין פה באמת "נכון או לא נכון" בהרבה מהמקרים, אלא בפועל המטופל יחד עפ המטפל מעבדים ומנתחים סיטואציות שונות אותן מביא המטופל מחיי היום יום שלו, או קשיים מסויימים עימם הוא מתמודד ויחד עם המטפל מפרקים את הקשיים תוך תהליכים טיפוליים שונים ובסופם רכישת כלים ותובנות עבור המטופל להתמודדויות דומות בעתיד.
במקרים מסויימים עשוי מטפל לחשוב כי יש מקום לחשוב על שילוב טיפול תרופתי לתמיכה בתהליך הטיפול הנפשי. במקרה זה, ישתף המטפל את המטופל במחשבותיו ועשוי המליץ לו על פגישה עם פסיכיאטר לצורך אבחון וקבלת החלטה האם יש מקום לשילוב טיפול תרופתי.
חשוב להדגיש כי הסטיגמות והמידע שהיה קיים בעבר לגבי תרופות "פסיכיאטריות" אינו מדוייק וניזון פעמים רבות ממקורות שאינם מהימנים. כמו כן, בשנים האחרונות חלה התפתחות משמעותית הן במגוןן התרופות המוצעות כיום לכל בעיה, הן בירידה משמעותית בתופעות הלוואי של התרופות והן בעובדה שרבות מהתרופות אינן ממכרות וניתן לקחת אותן לתקופה קצרה ולאחר מכן להוריד מינן או להפסיק לחלוטין בליווי מסודר של רופא.
חשובה לנו במיוחד הגישה והמיומנות איתה מגיע הצוות. אנחנו כאן כדי להעניק את השירות והליווי הדרוש ברמה הגבוה ביותר. עם זאת, כמו בכל טיפול ארוך טווח, על המטופל לשמור על הנחיות המטפל, והנכונות להמשיך בתהליך הריפוי. מטופל אשר מתמסר לתהליך הטיפולי ולשיתוף הפעולה עם המטפל נהנה מתוצאות ניכרות עקב כך. בנוסף, חשוב לרתום לטובת הטיפול גם את המשפחה והמעגל הקרוב, כדי לתמוך בתהליך ולהגיע לתוצאות טובות, מעגל קרוב ותומך הוא אחד הגורמים המשמעותיים בתהליכי טיפול רגשי
המפגש הראשון נקרא פגישת אינטייק\אבחון, זוהי פגישת היכרות והיא עורכת כשעה, בפגישה זו מכירים המטפל והמטופל ועוברים באריכות על עברו של המטופל ועל מצבו כיום. לאחר מכן מתחילים בסדרת המפגשים אילו אורכים 30-50 דקות בממוצע.
הטיפול נועד להתאים למצבו של המטופל. לכן אנו גמישים ואת הפגישות ניתן לבצע או בקליניקה של FYM או בשיחת זום מקוונת.
בטיפול נפשי/רגשי אנו ממליצים תמיד ליצור קשר ולהתייעץ במידה ולא בטוחים.בנוסף, התחלת טיפול בשלב מוקדם ככל הניתן, מסייעת במקרים רבים לתהליך מיטיב.
הטיפול בקטינים הוא תהליך המתקיים בליווי ההורים/אפוטרופס רשמי.
חשוב להדגיש, כאשר המטופל הינו קטין, שיתוף ההורים / אפוטרופוס רשמי, הינו חלק בלתי נפרד מהתהליך. ככל שהקטין מעיר יותר בגילו, כך מעורבות ההורים תהיה משמעותית יותר, ויכולה להתקיים הן במפגשים של ההורים עם המטפל ללא נוכחות הקטין והן במפגשים משותפים, של הקטין והוריו יחד עם המטפל. במקרה של קטין, לרוב הטיפול יתחיל בפגישה ראשונית של המטפל עם ההורים, על מנת לקבל רקע על הילד/ה מגיל הלידה ועד היום וכן לבצע תיאום ציפיות עם ההורים לגבי המידע אותו ימסור/לא ימסור המטפל במפגשים.
ראוי להדגיש כי גם במקרה של קטין ישנה חובת סודיות מטפל-מטופל, ולא כל המידע אשר עולה בחדר הטיפול יועבר להורים. להיפך, מרבית המידע לא יימסר, על מנת לאפשר לקטין להיפתח אל המטפל. המידע שיעבור הינו מידע כללי בלבד, אלא אם עלה תוכן אשר מסכן את הקטין באופן כלשהו או הקשור במישרין לקשר של הקטין עם אחד ההורים או שניהם ועשוי להשפיע משמעותית על הטיפול.
ככל שהקטין בוגר יותר, וכמובן בשקלול כל מקרה לגופו, מידת המעורבות והשיתוף של ההורים תפחת עד כדי מעורבות בסיסית בלבד במקרה שעולה תוכן המסכן את הקטין באופן כלשהו או מתייחס במישרין ליחסים של הקטין עם אחד ההורים או שניהם.