טיפול בדיכאון

מהו טיפול בדיכאון?

דיכאון הינו ירידה במצב הרוח למשך זמן ממושך, אובדן הנאה או עניין בעיסוקים שונים, חוסר מוטיבציה לפעילות ועד כדי פגיעה בתפקודי יומיום. ישנם סוגים שונים של דיכאון והוא עשוי לבוא לידי ביטוי בעוצמות שונות. הגורמים לדיכאון כוללים היבט הורמונלי\ גנטי, לעיתים מדובר בחוויה טראומטית ועבור אחרים הבעיה היא תחושת חוסר שייכות, כל אדם וסיבותיו. קשה לדעת מתי בדיוק דכדוך וחוסר חיוניות הפכו לדיכאון של ממש.

בשורה התחתונה החוויה של הסובלים מדיכאון מתמשך היא חוויה קשה אשר עלולה להוביל ל"מעגל קסמים" שלילי של ריחוק חברתי מה שמגביר את תחושות הזרות והניכור ואשר מעמיק את תחושת הדיכאון.

עבור הסובלים מדיכאון מעגל התמיכה הקרוב הוא חשוב ביותר משום שהם עשויים להיות המשענת אשר שומרת את האדם עם אחיזה בחיים ועם מעט אופטימיות יקרה מפז.

מה הן ההתנהגויות אשר עלולות לעורר חשד לדיכאון:

בניגוד למחלות פנימיות הפרעות בתחום הנפש אינן ניתנות למדידה במד חום או בדיקת דם. כדי לזהות אותן צריך רגישות ותשומת לב לשינויים בדפוסי ההתנהגות של אדם.

הסובלים מדיכאון חווים פגיעה מתמשכת ומשמעותית במצב הרוח, פעמים רבות באופן אשר נראה לא פרופורציונלי או מחוסר הקשר ואחיזה במציאות.

פגיעה בשינה ובתאבון עלולים להופיע, כמו כן עצבנות, חוסר הנאה ועניין בעשייה ובקשרים עם חברים ומשפחה. במקרים מסוימים אף ייאוש ומחשבות אובדניות לאורך שבועות.

חשוב לציין שישנם לעיתים גורמים גנטיים אשר מעלים את הסיכויים של אדם לפתח תסמיני דיכאון.

שימוש בסמים משני תודעה והתמכרויות לחומרים כאלה ואחרים עלולים לעורר גם הם את הסימפטומים.

דיכאון יכול להופיע ברמות חומרה שונות ויכול להגיע עד פגיעה משמעותית בתפקוד והזנחה גופנית משמעותית.

כאשר מטופל שקוע בדיכאון משמעותי, קשה לו מאוד להביא את עצמו לכדי פעולה וליזום טיפול ולכן, מעגל התמיכה חשוב ביותר בזיהוי מוקדם וסיוע למטופל לקבל טיפול.

כמו כן, לעיתים, שילוב של טיפול תרופתי, שינתן לאחר הערכה פסיכיאטרית ע"י רופא מומחה, יכול לסייע ולשפר משמעותית היענות של מטופל לטיפול.

מה הם הגורמים אשר יכולים לתרום להתפתחות דיכאון:

דיכאון עלול להופיע אצל כ6% מהאנשים בקרב כלל האוכלוסייה. ישנם גורמים גנטיים אשר עלולים להעלות את רמת הסיכון של אדם, כגון: חוסר איזון הורמונלי כמו זה אשר מופיע בגיל ההתבגרות או לאחר לידה, גם אז חווה האישה חוסר איזון הורמונלי, צריכת סמים מתמשכת או אלכוהוליזם עלולים לפגוע במערכת האנדוקרינית. לעיתים מדובר בחוויה טראומטית כמו תקיפה מינית, וכן הלם קרב או תאונה. נוסף לגורמים הפיזיולוגיים להתפתחות דיכאון, יכולים להיות גם גורמים פסיכולוגיים כגון נוקשות בדרך החשיבה, ביטחון עצמי נמוך ועוד. גם גורמים סביבתיים כגון מזג האוויר ופחות שעות אור וחשיפה לשמש הינם גורמים מובהקים לעליה בסיכון לדיכאון, אשר נבדקו מדעית.

המרחק בין עולמו הפנימי של האדם הסובל מדיכאון לזה שהוא מזהה בסביבתו גורם למתח פנימי אדיר אשר מרחיק את האדם מסביבתו ויקיריו, זהו גורם מסוכן ביותר אשר חשוב להימנע ממנו משום שריחוק חברתי מעצים את תחושת הניכור והזרות בין האדם והסביבה, ובנוסף את תחושת הערך העצמי, חוויה של העמסת עול על הסביבה. הסתכלות המטופל על חייו דרך משקפיים "שחורים" הינה תפיסה מעוותת של המציאות, שלעיתים עשיה להחמיר ולהתבטא גם במחשבות אובדניות ו/או ניסיונות אובדניים בפועל. חשוב להדגיש, מחשבות אובדניות וכמובן ניסיונות אובדניים מעשיים הינם מקרה חירום רפואי המחייב פניה למיון. בכל אחד מבתי החולים הגדולים בארץ ישנו מיון פסיכיאטרי אליו ניתן לפנות גם ללא הפניה, זאת בנוסף לבתי החולים לבריאות הנפש המצויים ברחבי הארץ. דיכאון יכול להיות בעוצמה נמוכה, אשר מאפשרת תפקוד יומיומי, גם אם לא מיטבי, וכן יכולה להגיע לרמת דיכאון מג'ורי, בו נפגע התפקוד היומיומי באופן משמעותי ועד כדי היעדר תפקוד, שהיה ממושכת במיטה, פגיעה באכילה, רחצה ועוד. דיכאון יכול להיות גם חלק ממחלה "דו קוטבית" (Bi polar disorder) – הפרעה בוויסות מצב הרוח.

טיפול בדיכאון במרפאת FYM:

המפגשים עם המטפל מתרחשים בקליניקה של  FYM – מרפאה פרטית ונעימה, או בטיפולי און ליין (תלוי במקרה ובחומרת התסמינים, לא כל מקרה יתאים לטיפול און ליין). אנו עושים כל שביכולתינו בכדי להעניק למטופלים שירות אישי, מקצועי ואדיב. חשובה לנו במיוחד הגישה והמיומנות איתה מגיע הצוות, אנחנו כאן כדי להעניק את השירות והליווי הדרוש ברמה הגבוה ביותר. עם זאת כמו בכל טיפול ארוך טווח על המטופל לשמור על הנחיות המטפל, והנכונות להמשיך בתהליך הריפוי, מטופל אשר מתמסר לתהליך הטיפולי ולשיתוף הפעולה עם המטפל נהנה מתוצאות ניכרות עקב כך. על כן חשוב להירתם לטובת הטיפול גם ברמת המשפחה והמעגל הקרוב כדי לתמוך בתהליך ולהגיע לתוצאות טובות, מעגל קרוב ותומך הוא אחד הגורמים המשמעותיים בתהליכי טיפול רגשי.

על התהליך במרפאת FYM: הטיפול בדיכאון יכול לכלול מגוון שיטות טיפול ולעיתים יהיה מלווה גם במעקב פסיכיאטרי עם / ללא טיפול תרופתי. שיטות טיפול מגוונות כגון: CBT, טיפול באומנויות, NLP ודמיון מודרך, הינן רק דוגמאות לשיטות המגוונות שניתן להציע לטיפול במטופלים עם דיכאון. הטיפול מחייב גם הדרכה של הגורמים המשמעותיים הסובבים על המטופל, בפרט אם מדובר בקטין / חסר ישע, אך מומלץ בחום עבור כל מטופל באשר הוא, כי לא אחת, המטופל מתקשה לראות "את האור בקצה המנהרה" בכוחות עצמו.

על התהליך במרפאת FYM:

הטיפול בדיכאון יכול לכלול מגוון שיטות טיפול ולעיתים יהיה מלווה גם במעקב פסיכיאטרי עם / ללא טיפול תרופתי. שיטות טיפול מגוונות כגון: CBT, טיפול באומנויות, NLP ודימיון מודרך, הינן רק דוגמאות לשיטות המגוונות שניתן להציע לטיפול במטופלים עם דיכאון. הטיפול מחייב גם הדרכה של הגורמים המשמעותיים הסובבים על המטופל, בפרט אם מדובר בקטין / חסר ישע, אך מומלץ בחום עבור כל מטופל באשר הוא, כי לא אחת, המטופל מתקשה לראות "את האור בקצה המנהרה" בכוחות עצמו. המטופל מתחיל בסדרת מפגשי טיפול בהתאם לאסטרטגיה עליה החליט המטפל בשיתוף הצוות הבכיר במרפאה.

המפגש הראשון נקרא פגישת אינטייק\אבחון, זוהי פגישת היכרות והיא עורכת כשעה, בפגישה זו מכירים המטפל והמטופל ועוברים באריכות על עברו של המטופל ועל מצבו כיום. לאחר מכן מתחילים בסדרת  המפגשים אילו אורכים 30-50 דקות בממוצע.

הטיפול נועד להתאים למצבו של המטופל אנו מבינים שישנם מטופלים אשר מתקשים לצאת מהבית, לכן אנו גמישים ואת הפגישות ניתן לבצע או בקליניקה של FYM או בשיחת זום מקוונת.

בטיפול נפשי רגשי אנו ממליצים תמיד ליצור קשר לפני התפרצות חריפה של הבעיה, לאחר שהבעיה מתקבעת הדרך לשיפור מתארכת מאוד, ולכן הגעה מוקדמת עלולה לפתור במהירות את הבעיה. במידה והכל כשורה תקבלו הבטחה מבעל מקצוע שדאגת לשווא.

הטיפול בקטינים מצריך נוכחות מבוגר לפחות במפגש האבחון הראשוני. בטיפול ילדים המבוגר יהיה זה שיזהה את הצורך בטיפול ויצור קשר עם המרפאה. במהלך הטיפול יהיו מפגשים מיוחדים בהם יהיו ההורים בלבד, מפגשים אילו נקראים הדרכת הורים.