fbpx

054-4794444

תרפיה במוזיקה

במהלך השנים האחרונות, ניכרה תנודה משמעותית לכיוון של פתיחות והכרה גוברת בנושאים הקשורים לבריאות הנפש. בעבר, המונחים "חרדה" ו"דיכאון" היו מוזנחים או מוזלזלים על ידי הקהל הרחב, אך בימים אלו הם משמשים לתיאור תחושות שגורלות את חיי היום-יום של רבים מאיתנו.

בעבר, פנייה לפסיכולוג הייתה מוגדרת כטאבו, אך בזמן האחרון נעשה נפוץ לראות אנשים מדברים בפתיחות על הקשיים הנפשיים שהם חווים, ועל הטיפול שמסייע להם להתמודד עם אותם קשיים.

 

בעידן המודרני, רבים מזהים את החשיבות של טיפוח הנפש, כאשר היא לא פחות חשובה מהחשיבות של שמירה על הגוף.

 

בעקבות התקדמות התחום, בשנים האחרונות הוקמו ונחקרו יותר גישות טיפול משלימות המשלבות שימוש במגוון רחב של שיטות. מאמר זה יתמקד בתרפיה באמצעות מוזיקה.

מהי תרפיה במוזיקה?

תרפיה באמצעות מוזיקה היא שיטת טיפול שנמשכת להתפתח, שבה משתמשים במוזיקה בכל היבטיה המגוונים, עם המטרה להביא לשיפורים במגוון תחומים כמו הרגשי, הנפשי, המוטורי, הקוגניטיבי ועוד. 


במהלך הטיפול, המטפל והמטופל מתמודדים עם הקשיים של המטופל באמצעות שילוב של כלים טיפוליים וכלים מוזיקליים, כולל שירה, נגינה במגוון כלים מוזיקליים, והאזנה למוזיקה מוקלטת. המוזיקה משמשת כאמצעי משלים לטיפול, שמתבצע גם באמצעות שיחה, ומהווה חלק מהטיפול ה"קלאסי".

יתרונות טיפול במוזיקה

למוזיקה יש תפקיד מרכזי בחיים של רבים מאיתנו, שם היא משמשת כאמצעי לביטוי פנימי וכגשר לשחרור מתח ולחץ. אנחנו מוקפים בצלילים מגוונים, החל מקול אמנו ברחם ועד למוזיקה שאנו מאזינים לה במהלך נסיעות ארוכות.

 

לאנשים רבים, קיים קשר עמוק בין צלילים לרגשות שהם חווים, ולהיפך, הם מבטאים את רגשותיהם באמצעות מוזיקה. דרך קשר זה, ניתן לחקור ולהבין את התהליכים הפנימיים של המטופל, מה שמאפשר תהליך טיפולי עמוק ומשמעותי, שיכול לשפר את איכות חייו.

 

השילוב של מוזיקה בתהליך הטיפול מאפשר למטופל להיות יותר פעיל בתהליך, מה שיכול להוביל לשיפור מהיר יותר במצבו. זאת מכיוון שהטיפול באמצעות מוזיקה מרגיש פחות זר ומאפשר למטופל להתמקד באופן יעיל יותר.

תרפיה במוזיקה ככלי לטיפול בהפרעות אכילה

בימינו, ישנן מספר אבחנות המכסות מגוון רחב של הפרעות אכילה. הפרעת אכילה היא בעצם התבטאות של מצוקה נפשית שמתגלה באופן גופני באמצעות הרגלי אכילה לא מאוזנים.

 

בהתאם לתנודה החברתית לקבלה והבנה של בעיות נפשיות, גם היחס להפרעות אכילה משתנה. כיום, ישנה מודעות גבוהה יותר בקרב האוכלוסייה לגבי הפרעות אכילה וההשפעות השליליות שלהן.

 

אם מדובר בהפרעות אכילה מאובחנות כמו אנורקסיה או בולימיה, או בהפרעות אכילה "פשוטות" יותר כמו אכילה רגשית, תרפיה באמצעות מוזיקה יכולה להיות כלי טיפולי יעיל.

 

כפי שנאמר, הפרעות אכילה הן ביטוי למצוקה נפשית, ייתכן שזו דיכאון, חוסר ביטחון עצמי, לחץ סביבתי ועוד. תרפיה באמצעות מוזיקה מאפשרת לגשת למצוקות אלו באופן עקיף ולנסות לטפל בהן באמצעות הכלים האומנותיים שרק המוזיקה יכולה להציע.

 

לדוגמה, איש שבמצבי בדידות מתפנה לאכילה כאמצעי להתמודדות, יכול להשתמש בתרפיה באמצעות מוזיקה כדי להתמודד עם הבדידות, או לפחות להפנות את התחושה של הבדידות כך שהיא לא תוביל לאכילה.

תרפיה באמצעות מוזיקה יכולה גם להתאים במיוחד לטיפול בהפרעות אכילה בילדים.

במקרה של ילדים, היכולת להביע את עצמם באופן מילולי לאו דווקא משקפת את כל העולם הפנימי שלהם ואת המגוון הרחב של רגשותיהם, ולכן, במהלך טיפול סטנדרטי ייתכן שיהיו קשיים ביצירת קשר עם הילד. המוזיקה, מכיוון שהיא בטבעה, מסוגלת לעקוף את המכשול הזה, ומאפשרת למטפל ולמטופל להגיע למקומות עמוקים במהלך הטיפול.

ישנם גורמים חשובים שכדאי לבחון לפני שמתחילים טיפול תרפיוטי באמצעות מוזיקה :

כמו בכל פרוצדורת טיפול, חייבים להבטיח שהמטפל מחזיק בהכשרה מתאימה ומכובדת שהוכרה על ידי מוסדות מוכרים בארץ או בחו"ל.

תחום הטיפולים המשלימים הוא שדה בהתפתחות, שנמצא במחקר ובפיתוח מתמיד, ולכן חשוב לוודא שהמטפל מעודכן בכל השיטות החדשות של הטיפול ובמחקרים העדכניים בתחום.

בנוסף, במיוחד בתרפיה באמצעות מוזיקה, המטפל צריך להיות מיומן בתחום המוזיקלי, ולהחזיק בהבנה עמוקה של היסודות המוזיקליים.

בנוסף, המטופל או הסביבה שלו צריכים לבחון אם סוג הטיפול אכן מתאים למטופל, ומגיע לתוצאות המיוחלות, או שיש צורך לנסות גישה טיפולית אחרת.

טיפול באומנות

ישנם אנשים שמחפשים טיפול נפשי אך מתקשים להשתמש בשיחה ככלי טיפול יעיל, לכן זו הסיבה שנוצר תחום טיפול באמצעות אומנות. תהליך הטיפול: טיפול עם מטפל

×
דילוג לתוכן