fbpx

054-4794444

טיפול באומנות

ישנם אנשים שמחפשים טיפול נפשי אך מתקשים להשתמש בשיחה ככלי טיפול יעיל, לכן זו הסיבה שנוצר תחום טיפול באמצעות אומנות.

תהליך הטיפול:

טיפול עם מטפל באומנות, יצירה והבעיה, היא שמטרתה דומה לזו של טיפולים נפשיים אחרים: לעזור למטופל לעבוד על חוויותיו הרגשיות ולדון בבעיות שמעסיקות אותו. איך בניגוד לפסיכותרפיה המסורתית שמתמקדת בשיחה מילולית, הטיפול עם מטפל באומנות, יצירה והבעיה מציע מגוון של כלים אמנותיים שהמטופל יכול ברמה יותר יצירתית להביע את רגשותיו ואת בעיותיו באופן יותר חופשי וכנה יותר מאשר באמצעות שיחה מילולית. לדוגמה, ילד שמרגיש כעס ועצב עצום על הוריו בשל החלטתם להתרגש עשוי למצוא את זה קשה לבטא את זעמו במילים, אך יכול להשתמש בציור עם תנועות חפוזות וצבעים כהים כדי להעביר את תחושת הכעס שלו למטפל.

חשוב לציין שאין צורך ביכולת אמנותית מוקדמת או בניסיון באמנות כדי להשתתף בטיפול זה.

טיפול באמצעות תחומי האומנות עם מטפל מומחה ביצירה וביטוי - לאיזה אוכלוסייה זה מתאים?

טיפול באמנות עם מטפל ביצירה והבעה, או מטפלת באמנות, מתאים לכל אחד שמרגיש שהוא יכול להביע את עצמו באופן מיטבי באמצעות כלים אמנותיים. חשוב לציין שאין צורך ביכולת אמנותית מוקדמת או בניסיון באמנות כדי להשתתף בטיפול זה: השימוש באמנות במהלך הטיפול אינו ממוקד ליצירה אמנותית או שיפור היכולות האמנותיות, אלא משמש כאמצעי להבעת העולם הפנימי של המטופל. לכן, רמת היכולת האמנותית של האדם אינה משפיעה על היכולת שלו להתועל בטיפול עם מטפל ביצירה והבעה.
טיפול באמנות עם מטפל ביצירה והבעה הוא אופציה מתאימה לרבים מהילדים והמתבגרים. הסיבה לכך היא שרבים מהם מתקשים להביע את חוויותיהם הפנימיות ורגשותיהם באופן מילולי וישיר. לעיתים, העולם הרגשי שלהם נתפס כמאיים ובלתי מובן, ולכן הם מוצאים קלות יותר בלתאר את חוויותיהם דרך שיחה על שיר או סיפור שקראו, או להביע את רגשותיהם דרך ציור, מאשר לארגן ולחשוף את רגשותיהם באופן ישיר. בנוסף, ילדים ומתבגרים, במיוחד הצעירים מביניהם, לעיתים משחררים את עצמם מהמגבלות שמבוגרים נתקלים בהן, ומצליחים להביע את עצמם באופן חופשי ונוח יותר דרך תנועה, משחק, שירה וציור. טיפול באמנות גם מתאים במיוחד לילדים ומתבגרים שמתנגדים או מרגישים אמביוולנטיים לגבי הפנייה לטיפול: ילדים ומתבגרים אלו עשויים להתנגד לרעיון של חשיפה ישירה, אך להסכים להתמודד עם החוויה כאשר החשיפה מתבצעת באופן עקיף, דרך שימוש באמצעים אמנותיים.

לתהליך של טיפול ביצירה והבעה למבוגרים יש מספר יתרונות עיקריים:

בניית "גשר" בין הרגש למילה: לא מעט אנשים מתקשים להפוך את רגשותיהם למילים. במקרים אלו, האמנות יכולה לשמש כגשר שמאפשר לנו להביע את הרגשות שלנו באופן שאינו מילולי. זה מאפשר לנו ליצור קשר עמוק יותר עם החלק התת-מודע שלנו, ולחשוף רגשות ותחושות שאנו לא מודעים אליהם או שאנו לא מצליחים לבטא במילים. לדוגמה, המטפל יכול לזהות את עוצמת הזעם של המטופל דרך בחירת הצבעים ולחץ העיפרון, רגשות שהמטופל לא מאפשר לעצמו לחוות באופן מודע.
הרחבת האופקים והפחתת ה"צנזורה": ה"שפה" האמנותית מציעה מקום בו ניתן להביע באופן חופשי יותר נושאים ורגשות שיכולים להיות מביכים, "אסורים" או חזקים. לדוגמה, ישנם אנשים שמרגישים שהם מצליחים להביע את המיניות שלהם באופן יותר קל דרך יצירה מאשר דרך שיחה מילולית ישירה.
טיפול ביצירה והבעה למבוגרים יכול להתרחש בהקשר פרטני או קבוצתי. כאשר הטיפול מתבצע באופן קבוצתי, חברי הקבוצה מקבלים הזדמנות לתגובה על יצירות האחרים, מה שמעמיק ומרחיב את הדיון סביב התכנים הרגשיים שמובעים דרך התהליך היצירתי.

רבים מהמטפלים דיווחו על היעילות של השיטה, ופורסמו דוחות מקרה רבים שהצביעו על כך שהתהליך היצירתי מסייע למטופלים במגוון רחב של מצבים.

מהו טיפול באמנות ואיזה סוגים של טיפולים קיימים?

טיפול באמנויות הוא שיטה פסיכולוגית באמצעות מוסיקה, ריקוד, תיאטרון (פסיכודרמה), או ציור שמתמקד בלהביע את רגשותיו ואת מחשבותיו של המטופל שמתקשה להביע את עצמו דרך מילים. במהלך טיפול באמנויות, המטופל משתמש במגוון של חושים וטכניקות כדי לחקור את עצמו ואת העולם שמסביבו.

טיפול באמנות:

ההבנה המרכזית של טיפול באמנות, בניגוד לטיפול באמנויות, היא שהוא מתמקד בסוג אחד של יצירה, בדרך כלל ציור, צביעה, קולאז' או פיסול, בעוד שטיפול באמנויות משלב מגוון של תחומי יצירה. אז מה קורה במהלך הטיפול ומה ניתן לצפות?
כמו ברוב סוגי הטיפולים, המפגש הראשון בדרך כלל יכלול שיחה בה תדון בסיבות שהביאו אותך לטיפול ובמה המטפל יכול להציע לך. ביחד, תתכננו את המסלול הטיפולי שיכלול יצירה אמנותית. כאשר תתחיל ליצור, ייתכן שהמטפל יתבונן בתהליך היצירה שלך מבלי להתערב. בסיום היצירה, ולעיתים גם במהלך התהליך עצמו, המטפל ישאל אותך שאלות על התחושות שלך במהלך התהליך, מה היה קשה ומה היה קל, אילו מחשבות וזכרונות עלו במהלך היצירה ועוד.

כיצד התנהלות באמנות משפיעה על הטיפול?

בעידן שבו אנחנו חיים בעומסים יומיים ומגוונים, התרגול באמנות מתגלה ככלי עוצמתי לטיפוח ושיפור הרגשות, המחשבות והתפקוד הכללי שלנו. תהליך היצירה באמנות מעניק לנו את היכולת לעבור מעולם היום-יום הרגיל שלנו למרחב ייחודי ויצירתי, שבו אנחנו מתרחקים מהגבולות הקיימים ומתקרבים לחוויות אמנותיות עשירות יותר. באמצעות פעילות אמנותית, אנו פותחים פתח להבנה עמוקה ואיכותית יותר של חלקים מוסתרים ולא מודעים של עצמנו.
המטפלים באמנות, בעלי מיומנויות וידע מקצועי בתחום, מבינים את העומק והעשייה שבמרכיבים האמנותיים השונים כגון צבעים, מרקמים ובחירות אמנותיות. תהליכי היצירה מאפשרים למטפלים ללמוד על השפעתם של אלו על התודעה, הרגשות והמבנה הפנימי של האדם.

מחקר שהתקיים בשנת 2015 גילה כי השתתפות בטיפול באמנות יכולה להביא לשיפור דרמטי בחמישה מימדים עיקריים:

תודעה והכרה עצמית: מטופלים מסרו כי טיפול דרך האמנות סייע להם לחיות ברגע, להבין את הרגשות שלהם ואת הקשר שבינם לתגובות הפיזיות שלהם. למרות שלעיתים הרגשו פחות טוב בתחילת הטיפול, זה היה השלב המוקדם ביכולתם לזהות ולהתמודד עם הרגשות שלהם, מה שהקנה להם דחיפה לתהליך ההבראה.
איחוד: מטופלים מסרו כי הביטוי האמנותי סייע להם לחזק את הזהות שלהם ואת התמונה שהם מציירים לעצמם. הביטוי דרך האמנות סייע להם להציג את הרגשות שלהם ולחקור אותם באופן מעמיק. באמנות, ניתן להציג רגשות מנוגדים ביצירה אחת מאוחדת, מה שלעיתים נראה כבלתי אפשרי בשפה המילולית. לכן, האמנות יכולה לעזור לנו להשיג איחוד – להבין את עצמנו בכל הרקעים והחלקים שלנו, גם אלה שנראים לנו מנוגדים.
שליטה רגשית: המרחב האמנותי, שבו אין "נכון" או "לא נכון", מאפשר ליצור מרחב שבו אפשר לפתח תגובות חדשות לרגשות מעכבים, לעבד אותם ולהתבונן בהם. תהליך זה מסייע בשליטה רגשית.
שינוי בהתנהגות: מטופלים מסרו כי טיפול באמנות סייע להם לשנות התנהגויות שהזיקו להם או לאחרים. התהליך שמאחורי השינוי ההתנהגותי עדיין אינו מובן לחלוטין, אך יתכן והוא קשור לכך שהביטוי האמנותי מספק לנו הזדמנות לנסות דרכים חדשות של תגובה לרגשות שלנו. כאשר אנו מודעים לכך שיש לנו יותר מאפשרות אחת לפעול, אנו יכולים להתחיל תהליך של שינוי בהתנהגות ה"אינסטינקטיבית" שלנו.
הבנה ותובנה: הביטוי האמנותי יכול לעזור לנו להביע רגשות וחוויות שאינן מילוליות. התהליך של יצירה והתבוננות בה מזרז תובנה והבנה טובה יותר של רגשות, מחשבות והתנהגויות. לסיכום, טיפול באמנות יכול להוות דרך להבין את עצמנו באופן טוב יותר ולהכיר את העולם הפנימי שלנו. אפילו אם אין לכם ניסיון באמנות, שווה לשקול לתת לזה צ'אנס. במיוחד אם אתם מרגישים שאתם מעוניינים בתהליך טיפולי שונה, שאינו מתמקד בשיחה ככלי הטיפול המרכזי.

טיפול באומנות

ישנם אנשים שמחפשים טיפול נפשי אך מתקשים להשתמש בשיחה ככלי טיפול יעיל, לכן זו הסיבה שנוצר תחום טיפול באמצעות אומנות. תהליך הטיפול: טיפול עם מטפל

×
דילוג לתוכן