fbpx

054-4794444

טיפול בהפרעות אכילה הצעד הראשון לשיפור באורח החיים

טיפול בהפרעות אכילה

טיפול בהפרעות אכילה הוא כמו יציאה למסע. 

יידע, תמיכה מקצועית, הכנה וליווי הם מפתח להצלחה במסע הזה, אבל עוד לפני כל זה האם בכלל יש בשביל מה לטרוח? 

רשימת הציוד למסע הזה תהיה חסרה בלי ארבעת הכלים הללו, הקדמה קצרה ויצאנו לדרך, קדימה.

אנשים רבים חווים מגוון רחב של הפרעות הקשורות בהרגלי אכילה, צורות, צבעים ומרקמים של מאכלים מסויימים ואפילו אכילה כפייתית של אובייקטים לא אכילים ועוד.

בנוסף , יכולות להיות הפרעות בדימוי גוף ובביטחון העצמי.  

התחושות המלוות את המטופל יכולות להקשות על שגרת חייו התקינה לפגוע בביטחון העצמי ובמקרי קיצון לשבש תפקודי גוף שונים ובחוסר טיפול הולם לאורך זמן אף להוות סכנה ממשית.

 

  • הצעד הראשון: זיהוי מוקדם ככל האפשר של הבעיה ופנייה לתחילת תהליך ואבחון.
  • הצעד השני: פגישת אבחון עם בעל המקצוע הנכון יכולים להפריח חששות ובמידת הצורך להצביע על שורש הבעיה ולהתחיל טיפול ארוך טווח.
  • הצעד השלישי: טיפול בהפרעות אכילה.

 

מרפאת FYM – Free Your Mind מבוססת על השקפת עולם של שילוב בין מיומנויות רפואיות ובין אישיות כדי להבטיח שהמטופל ייקבל מענה אישי התפור למידותיו בכבוד, כנות ושקיפות.

בשורה התחתונה: שיתוף פעולה והשתתפות בתהליכי עומק מוצלחים עדיף בהרבה על פני טיפול בכפייה.

השלב הראשון בטיפול בהפרעות אכילה הוא אבחון פסיכיאטרי.

הפגישה הראשונה של מטופל בקליניקה היא פגישת אבחון עם פסיכיאטר (בוגר בית ספר לרפואה בעל התמחות בתחום פסיכיאטריה), בפגישה זו משוחח הפסיכיאטר עם המטופל בכדי לשמוע את הסיפור באופן ישיר מהמטופל ולבנות את המשך הטיפול המיטבי עבורו. 

כל מטופל הוא שונה ובעל סיפור חיים מיוחד לו. הרופא מתרשם הן מתוכן הדברים שמספר המטופל והן מהופעתו, התנהגותו והאופן בו הוא מעביר את המידע.

על הרופא להיות קשוב בכדי שיוכל להנחות את הצוות הרב מקצועי שיהיה שותף בהליך הטיפול הקבוע וארוך הטווח במצב המטופל וכיצד יוכלו לסייע לו כל אחד בדרכו. 

אצל ילדים ונוער, הפסיכיאטר משוחח גם עם הילד וגם עם הוריו, והם חלק בלתי נפרד מהטיפול, הכולל לא רק טיפול בילד עצמו אלא גם הדרכת הורים.

אצל מבוגרים (גיל 18 ומעלה) , שיתוף בני משפחה (הורים, בן/בת זוג, ילדים ועוד)   מהווה חלק חשוב בטיפול המשפחתי ומעגלי התמיכה של המטופל בהתמודדות היומיומית, אך יוכל להתבצע רק בהסכמתו של המטופל.

  • לאורך התהליך הטיפולי מתבצע עדכון שוטף בין בעלי המקצוע והפסיכיאטר בכדי לעקוב אחר ההתפתחויות בתהליך.
  • כמו כן במידת הנדרש, פסיכיאטר הוא הסמכות היחידה בקליניקה הרשאית להמליץ ולרשום תרופות לפי הצורך.

השלב השני בטיפול בהפרעות אכילה הוא המטפל הרגשי (פסיכותרפיסט / פסיכולוג קליני/ עו"ס קליני)

בלב הדברים ישנו תמיד קושי נפשי/רגשי שהוא המקור לבעיה, לכן טיפול בהפרעות אכילה הוא קודם כל טיפול בנפש האדם לעומת טיפול תזונתי בלבד שלא יספיק. 

פסיכותרפיה היא שיטת טיפול המשלבת בין תחומים מגוונים, המטפלים יכולים להגיע עם רקע שונה כגון עו"ס, דיאטן, פסיכולוג ועוד וכן עם רקע אמנותי כגון ציור, פיסול, מחול, מוסיקה וכו .

בעצם, פסיכותרפיסט הינו מטפל מוסמך אשר מקבל הכשרה נוספת המעניקה לו את הכלים המתאימים לטיפול אשר מייצר חווייה טיפולית מיוחדת ועדינה דרכה יכולים להתבטא ולהיחשף קשייו של המטופל אל מול אדם קשוב ומקצועי.

המטפל נמצא בקשר שבועי קבוע עם המטופל לעיתים אפילו במפגש וידאו כל זאת כדי לשמור על רציפות הטיפול אשר תעניק למטופל מרחב בטוח להיפתח ותחזיר למטופל את הרצון והאמונה למצוא את האיזון העדין שעליו יהיה לשמור.

השלב השלישי בטיפול בהפרעות אכילה הוא טיפול תזונתי

מטופלים רבים סובלים מפוסט טראומה, דימוי עצמי נמוך, חרדה, וניכור חברתי, או עברו תקיפה מסוגים שונים והקשר עם האוכל הוא המקום בו מתבטא המשבר. 

פיתוח הרגלי תזונה בריאה ובניה מחודשת של הרגלים הם ארגז הכלים שיוביל להצלחה ארוכת טווח עבור כל מי שמתמודד עם טיפול בהפרעות אכילה.

אמנם זה נכון ששורש הבעיה עלול לנבוע מאינספור סיבות שונות, אבל בשביל להצליח ולמצוא איזון לאורך הדרך על הדיאטן להעניק למטופל כלים והרגלים בהתמודדות עם הפרעת האכילה.

  • כחלק מהשקפת העולם של הקליניקה הדיאטן מלווה וממליץ למטופל על הפעולות והתפריט אשר יביא אותו לתוצאות הטובות ביותר, אבל אינו כופה על המטופל את דרך הפעולה, הטיפול של  FYM הוא ליווי בכל דבר ועניין כפייה והפעלת כוח הן פעולות שאינן נמצאות בארגז הכלים של אף אחד מהמטפלים, המטופל והמשפחה הם שמחליטים להגיע ולקחת חלק בטיפול ועל אחריותם לעמוד כמיטב יכולתם בהמלצות הצוות המקצועי.

השלב הרביעי (ולעתים גם הנסתר) בטיפול בהפרעות אכילה הוא המעגל הקרוב

בני המשפחה, הם בעצם המעטפת המשלימה את הטיפול בהפרעות אכילה.

ללא מעטפת ותמיכה מטעם חברים ובני משפחה שיודעים על המצב של המטופל ועל הקשיים שלו – תמיד יהיה קשה יותר מכיוון שמדובר בתהליך ארוך ולא פשוט ברמה המנטלית ולא רק ברמה הפיזית. כל אחד מאתנו צריך תמיכה בחיי היומיום מהסביבה ועל אחת כמה וכמה בשינוי דפוסים, הרגלים וטיפול נפשי\רגשי.

אם קראת עד כאן זה אומר שהלב שלך במקום הנכון להתחיל את התהליך המורכב הזה אשר מלווה בהרבה סטיגמות, חששות ופחדים אבל אסור להתייאש!

אצלנו, במרפאה להפרעות אכילה של FYM, אנחנו יודעים שבני משפחה תומכים וקשובים יכולים להוות את המעטפת החשובה ביותר ברגעים קשים ואת הכנות הכל כך נחוצה לאדם הסובל מהפרעות אכילה.

אנו נסביר לחבר הקרוב או לבן המשפחה בדיוק איך לסייע ונישאר זמינים לכל שאלה שתעלה לאורך הדרך. 

מתמודדים עם הפרעות אכילה? אתם לא לבד, יש רבים כמוכם שתמתמודדים עם קשיים דומים בכל יום ומגיעים אלינו מידי שבוע כדי להשיב את החיים לשגרה קצת יותר בריאה בכל פעם מחדש.

  • אנשים שואלים אותנו "מה אחוזי ההצלחה שלכם בריפוי?" אז חשוב לנו לומר שכנות היא המפתח וזהו הזמן לומר שזה מרתון ולא ספרינט אל הפסגה שממול, תהליך ההחלמה הוא ארוך ודורש התמדה ואורך נשימה, אין תרופת פלא ואין סטטיסטיקה שיכולה לצפות כמה התקדמות כל אחד צריך בתהליך האישי שלו. 
  • היעדים הם קטנים וקצרים, כך נוכל לחוות הצלחות בכל פעם מחדש וכך נוכל לשפר את חווית הטיפול ולסייע בהתמדה בתהליך.

מתמודדים עם הפרעות אכילה וקראתם עד כאן? כל הכבוד, אתם ב"צעד הראשון" לשינוי, מסתכלים לאמת בעיניים ומזהים שיש דפוס לא בריא הדורש יחס מקצועי.

אתם יכולים רק להרוויח מתחילתו של מסע אל עתיד יותר בריא ושלם.

כמה שיותר מוקדם יותר טוב.

טיפול באומנות

ישנם אנשים שמחפשים טיפול נפשי אך מתקשים להשתמש בשיחה ככלי טיפול יעיל, לכן זו הסיבה שנוצר תחום טיפול באמצעות אומנות. תהליך הטיפול: טיפול עם מטפל

×
דילוג לתוכן