fbpx

054-4794444

טיפול באמנות הוא הבשורה המגוונת בעולם הטיפול הרגשי

בעשור האחרון גילינו כחברה את אפקט העמוק של טיפול באמנות על מבוגרים וילדים כאחד, מה שלכאורה נתפס עבור רבים כחוג פיסול או ציור לשעות הפנאי הוא כלי טיפולי לכל דבר ועניין המקביל ואולי אפילו עולה בהישגים עבור רבים מהמטופלים למפגש טיפול אצל פסיכולוג.

הסיבות לתפיסות השגויות הן מובנות, עם זאת ראוי להכיר את העובדות ואת הרעיון העומד מאחורי השיטה המיוחדת הזו לטיפול רגשי.

מהו טיפול רגשי?

טיפול באמנות או כל טיפול רגשי אחר תפקידם לאפשר לאדם בכל גיל לפתח את עצמו בעיסוק אמנותי, תוך כדי ליווי של מטפל מוסמך ( מיהו מטפל מוסמך? בהמשך.) הטיפול מטרתו להזמין את המטופל לשתף בעולמו הפנימי את המטפל אשר ישתמש בכישוריו וינתח את הצורך אשר הוא מזהה אצל המטופל, טיפול רגשי הוא לא חוויה חד פעמית מדובר בתהליך אשר יכול לערוך לכל הפחות סדרת מפגשים בת פחות מעשרה מפגשים ולעיתים טיפול רגשי עלול להמשך שנים ולתמוך את האדם לאורך חייו.

יותר ויותר אנשים פונים לטיפול רגשי כתמיכה לשלל כשיים, מקשיי למידה, השתלבות בבית ספר חדש או בקצב הלימודים, או בגיל מבוגר כחלק מפרידה לא פשוטה או מעומס עבודה וצורך בפורקן ושיתוף.

הקסם של טיפול באמנות

הטיפול המקובל אצל פסיכולוג ברמה מסויימת גם הוא טיפול באמנות, האמנות הוורבלית\ מילולית. הטיפול מתבצע בשיחה והשיחה היא התלם בו נע התיפול, עבור רבים קיים קושי להביע במילים את הכאב החוויה והתסכול אותו הם זקוקים לבטא במטרה להתקדם ולהרגיש טוב יותר.

במהלך הטיפול באמנות יחווה המטופל שלל רגשות הקשורים לחייו וליצירה ברמת הביצוע כלומר הטכניקה הכרוכה בפעולה ובנוסף בעידוד המטפל יתבקש המטופל להשתמש באמנות כערוץ למחקר עצמי משותף ביניהם בשאיפה שהשילוב בין חדוות היצירה לאתגר ולקושי המביא אותו לטיפול יוכלו לעזור למטופל לעבור תהליך באופן פחות ישיר או נכון יהיה לומר בעזרת כלי שונה מאשר הדיבור, הכלי העיקרי בו משתמש הפסיכולוג.

קיימת תפיסה תשגוייה לפיה טיפול באמנות הוא ציור או פיסול אך האמת לשמחתינו היא מגוונת בהרבה ויכולה לתת לכל אחד מאיתנו מרחב מסקרן ומרגש אותו נוכל לחקור בליווי בעל מקצוע מסור.

הסוגים השונים של טיפול באמנות:

– ביבליו טרפיה היא השימוש במילה הכתובה, ניתוח שירים, סיפורים וכתיבת יומן, או כל כלי יצירתי הכולל בתוכו את המילה הכתובה, בעזרת המילים יכול להתופל לנתח מצבים דומים לשלו לשתף את המטפל בשיר או יצירה הנוגעת בו.

הקשורה למוסיקה, השימוש במוסיקה ידוע כמחובר עמוקות לרגש ועלול להציף או להקל על הרגש, כמו כןטיפול במוסיקה הוא השימוש בכלי מוסיקלי החל מנגינה בכלי, פיתוח קול ועוד אפשרויות רבות הנוגעות במיומנות ההתמדה חשובה ועלולה לעזור מאוד עבור מי שהתמדה או מיקוד קשים לו בדרך כלל בתחומים אליהם הוא לא מתחבר.

מתוכן. הפסיכודרמה טובה מאוד עבור אילו מאיתנו אשר קשה להם להיפתח ולהתעמת עם אחרים, כמו כן היאפסיכודרמה הוא כלי טיפול במשחקי תפקידים, אמנויות במה, משחקי דמיון, שימוש בלבישת דמויות ודיבור מאפשרת לגלות איך המטופל חווה אנשים סביבו דרך משחקי דמיון בהם הוא ישחק את שתי הדמויות.

רוח אך בנוסף לתת למטופל אפשרות להתפתח באתגרים הקשורים להתחזקות גמישות קורדינציה, כל אילוטיפול בתנועה שימוש בגוף לביטוי ללא מילים, החוויה הפיסית של תנועה עלולה לשחרר הורמונים משפרי מצב תורמים לתחושת ביטחון עצמי ובריאים מאוד להתפתחות ולחיזוק מערכת השלד ושאר מערכות הגוף.

הטיפול באמנות אם כך הוא עולם רחב ידיים עם אפשרויות רבות וערוצי התפתחות ולמידה רבים, ברשימת הסוגים מנינו רק חלק מהאפשרויות, תמיד טוב להשאיר טעם לעוד.

נשארה רק שאלה אחת אחרי שלמדנו מה הוא טיפול רגשי, מה מיוחד בטיפול באמנות, וכמו כן מנינו כמה מהסוגים השונים של טיפול באמנות, השאלה הנותרת היא: מי הוא המטפל או המטפלת באמנות?

מטפל\ מטפלת באמנות

מטפלים באמנות הם על פי חוק בוגרי תואר שני לפחות, אשר למדו והתמחו בתואר שני של טיפול באמנות. המטפל אשר למד בתואר הראשון תואר הקשור בחינוך, עבודה סוציאלית פסיכולוגיה מדעי המח וכו, ראשי לגשת לתואר שני בטיפול באמנות.

המטפל עובד בעזרת סוג אמנות אחד, אך הוא רשאי לשלב אלמנטים נוספים, תפקידו הוא להיות נגיש למטופל, ליצור עם המטופל מפגש מכבד אך פתוח ומזמין לשיתוף, דרך הכלים אשר נמצאים ברשותו יבנה המטפל את התוכנית עבור המטופל באופן אישי בהתאם לצרכי המטופל ובמטרה לקדם אותו ולחזק אותו במקום אשר הוא רואה לנכון.

איך על המטופל ועל משפחתו לנהוג כדי להפיק את המיטב מהטיפול באמנות?

הדבר החשוב ביותר עבור המטופל והמלווה שלו בין אם זה בן משפחה בן זוג או חבר הוא לשמור על התמדה!

התמדה היא שם המשחק, המשכיות מביאה לתוצאות הטובות ביותר, על המטופל להגיע מוכן, בזמן, עם נכונות לממש את הפוטנציאל הכרוך בטיפול.

הדבר השני הוא סבלנות ואורך רוח, הטיפול באמנות הוא לא מעשה קסמים, ולעיתים במהלך שבועות נראה כאילו אין שינוי של ממש אך חשוב לשמור על התמדה, ההישגים הם אינם כמותיים והם נמדדים לאורך זמן.

טיפול באומנות

ישנם אנשים שמחפשים טיפול נפשי אך מתקשים להשתמש בשיחה ככלי טיפול יעיל, לכן זו הסיבה שנוצר תחום טיפול באמצעות אומנות. תהליך הטיפול: טיפול עם מטפל

×
דילוג לתוכן