גיל ההתבגרות: מדוע הוא טריגר משמעותי להתפתחות הפרעות אכילה?

גיל ההתבגרות הוא תקופה של שינויים דרמטיים – פיזיים, הורמונליים ופסיכולוגיים – המאופיינת בהתעסקות בלתי פוסקת בדימוי הגוף החיצוני. למרות שנושא המראה החיצוני מעסיק מבוגרים רבים, התופעה נפוצה ורחבה במיוחד כאשר מדובר בבני נוער.

ההתעסקות הזו נובעת מתרבות חברתית שמעודדת רזון קיצוני כמודל יופי אידיאלי, המקושר להצלחה, פרסום ואושר. תופעה זו מתעצמת במיוחד בעידן הרשתות החברתיות, שבהן בני נוער חשופים לאורך זמן לפרסומים המקשרים יופי לרזון באופן ישיר, בלתי מבוקר ובלתי מציאותי.

מה הסכנה? הפער בין אידיאל למציאות

החשיפה המתמדת והלא מבוקרת מייצרת תפיסה מוטעית לפיה השאיפה לאידיאל היופי החברתי תוביל לקבלה חברתית, הצלחה ואהבה. התפיסה המוטעית והרצון הבלתי פוסק להתאים את עצמנו לאידיאל יופי שאינו בר השגה, עלולים להוביל בני נוער רבים לפיתוח הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות.

על פי נתונים סטטיסטיים, מרבית הסובלים מהפרעות אכילה הם בני נוער בגילאי 12-18, ומכאן שמדובר בגיל עם סיכון מוגבר במיוחד.

הגורמים שמובילים להתפתחות הפרעות אכילה מורכבים ומשתנים. נכון, אידיאל היופי ותרבות הצריכה משפיעים על הדימוי העצמי, אך קיימים גם גורמים נוספים שיש להתייחס אליהם בכובד ראש: גורמים פסיכולוגיים, גנטיים, סביבתיים ומשפחתיים.

סימני אזהרה נפוצים שחשוב לזהות

הפרעת אכילה בגיל ההתבגרות היא למעשה הפרעה נפשית המאופיינת בתסמינים הסובבים סביב דימוי הגוף של הנער או הנערה. לא כל שינוי בהרגלי אכילה הוא הפרעה, אך גילוי מוקדם משפר משמעותית את סיכויי ההחלמה.

  • אנורקסיה נרבוזה: מאופיינת בפחד אובססיבי מפני עלייה במשקל ודימוי גוף לא מציאותי. הנער או הנערה מגבילים משמעותית את צריכת המזון לצורך ירידה במשקל, גם כשהם כבר נמצאים בתת-משקל. לנזקים ארוכי טווח אלו השלכות קשות, לרבות פגיעה במערכות הגוף, נזק מוחי ובעיות לב.

  • בולימיה נרבוזה: מאופיינת בהתנהגויות של אכילה כפייתית המלווה בהתנהגות מפצה נסתרת (הקאות כפויות, שימוש במשלשלים/משתנים או פעילות גופנית מאסיבית וקיצונית). תופעה זו גורמת לנזקים למערכת העיכול ולחוסר איזון העלול להוביל לפגיעה חמורה במערכות הגוף.

הדרך הנכונה לטיפול בהפרעות אכילה

מכיוון שהפרעות אכילה הן מסוכנות ועלולות לגרום לנזקים בלתי הפיכים, והן נגרמות עקב שילוב של גורמים מורכבים, הדרך הנכונה ביותר לטפל בהן, במיוחד אצל בני נוער, היא באמצעות טיפול רב-מערכתי הכולל התייחסות להיבטים הרפואיים, הפסיכולוגיים והפסיכיאטריים.

השלב הראשון והקריטי הוא ביצוע אבחון פסיכיאטרי מקיף. אבחון מדויק על ידי פסיכיאטר מומחה מאפשר להבין את שורש הבעיה, את חומרתה ואת גורמי הסיכון הנלווים, ולבנות תוכנית טיפול מותאמת אישית.

הגישה הטיפולית במרפאת FYM

מרפאת FYM מציעה גישה מקצועית ועדכנית לטיפול בהפרעות אכילה בגיל ההתבגרות. אנו משלבים מגוון גישות, כגון טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), שהוכחה כיעילה במיוחד בטיפול בהפרעות אכילה.

מטרת ה-CBT היא לסייע למטופל להבין את המקור להרגלי האכילה המזיקים, לפתח דפוסי התנהגות חדשים, ולהקנות לו כלים שיסייעו לו להתמודד באופן עצמאי עם הפרעת האכילה גם בטווח הארוך. הטיפול כולל גם ליווי דיאטני צמוד ומתן כלים תומכים למשפחה.

אל תזניחו - גילוי מוקדם מציל חיים

הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות היא סוגיה שהופכת נפוצה יותר ויותר. אם אתם חושדים שבן הנוער שלכם מפתח תסמינים – אל תזניחו את החששות.

פנו למרפאת FYM לקבלת ייעוץ. אנו נספק לכם את הכלים להתמודד עם הפרעות אכילה, נבצע אבחון פסיכיאטרי מקצועי ונגבש תוכנית טיפול בהפרעות אכילה מקיפה, כדי להשיב את החיים לשגרה בריאה ומאוזנת.

שיתוף

×